Adres:

Skontaktuj się ze mną!

mgr Fizjoterapeuta NDT-Bobath
Michał Kościuczuk

Skolioza jest to odchylenie od normy kręgosłupa w trzech płaszczyznach, dzielimy je na:

• czynnościowe ( w której nie powstały jeszcze zmiany strukturalne kręgosłupa )
  • struktualne ( w której występują już utrwalone zmiany )

O skoliozie mówimy wówczas, gdy zniekształcenie w płaszczyźnie czołowej  wynosi ponad 10 stopni (poniżej 10 stopni to skolioza czynnościowa), by to określić korzysta się z metody Cobba. Wielkość kąta skrzywienia w skoliozach dotyczy podziału na:

• I stopień do 30 (stopni)
  • II stopień od 30 do 60 (stopni)
  • III stopień od 60 do 90 (stopni)
  • IV stopień powyżej 90 (stopni)

Skoliozy dzielimy ze względu na wiek:

• skolioza wczesnodziecięca od 0,5 r.ż. do 3 lat
  • skolioza dziecięca od 3 lat do 8 r.ż.
  • skolioza młodzieńcza występuje w okresie pokwitania

Około 85%-90% występujących skolioz jest o nieznanej przyczynie i są to skoliozy idiopatyczne, a noszenie plecaka na jednym z barków, nietrzymanie prawidłowej postawy, nieodpowiednie nawyki jedzenia nie są jej przyczynami.

Skoliozy dzielimy na czynnościowe i strukturalne:

• czynnościowa dotyczy obszaru płaszczyzny czołowej: zniwelować ją można, gdy wyeliminujemy czynnik wywołujący
  • strukturalna dotyczy trzech płaszczyzn: czołowej, strzałkowej i poprzeczne, powstaje w okresie wzrostu

Kostnopochodne - wrodzone, torakopochodneukładowe, jest wrodzoną skoliozą w której mogą wystąpić zrosty żeber, zrostymiędzykręgowe, nieprawidłowa segmentacjakręgosłupa, zrosty żebrowo-kręgowe
Neuropochodne - wrodzone,  porażenia wiotkie i spastyczne, i inne (np.nerwakowłukniowatość,może towarzyszyć im miejscowe owłosienie i zmiany barwnikowe tzw. myszki)
Mięśniopochodne - wrodzone, przyczynami są choroby dystroficzne mięśni i inne
Idiopatyczne - nieznana etiologia

Lokalizacja występownia skolioz dotyczy odcinka piersiowego lędźwiowego oraz szyjnego.

Objawami są barki wysunięte w przód,,problem z doborem odpowiedniej odzieży, wał lędźwiowy, boczne odchylenie kręgosłupa od jego osi, kąty tali są asymetryczne, garb żebrowy

Dlaczego warto skorzystać z rehabilitacji ?

Powodów jest naprawdę wiele. Rehabilitacja może być potrzebna w przypadku choroby, przebytych urazów i rekonwalescencji.
W takich przypadkach wsparcie fizjoterapeuty pozwoli szybciej wrócić do zdrowia.

Moimi atutami są indywidualne podejście do pacjenta oraz wiedza i doświadczenie, dzięki którym masz pewność, że twój problem zostanie odpowiednio zdiagnozowany.
Odzyskaj sprawność i zacznij żyć pełnią życia!